vrijdag 6 juli 2007

De Rode Knoop: steek hem op, en kijk dan wat hij allemaal losmaakt!

 
De Rode Knoop

Wat zit erachter?

Je hoeft geen diepgaande onderzoeken uit te voeren om het op te merken.

Mensen communiceren steeds minder met elkaar.

Zelfs al wordt er ge-smst, gemaild en gechat dat het een lieve lust is.
Spontaan een gesprek aanknopen op de bus, op straat,… gebeurt minder en minder. De oorzaak hiervan ligt veelal bij angst en onzekerheid.

Door meer spontane gesprekken te voeren kunnen mensen veel deugd beleven aan elkaar en wordt het leven gewoonweg een stuk aangenamer.

Om nog niet te spreken over de positieve sociale effecten: meer wederzijds begrip, een betere verstandhouding, meer openheid voor diversiteit en meer sociale cohesie. Los van leeftijd, sekse, sociale status, afkomst of historiek.

Hoe kunnen we een positieve beweging op gang brengen?
Bijvoorbeeld door een eenvoudig en sterk symbool. Een symbool dat de drempel om contact te leggen en een gesprek aan te knopen spontaan verlaagt.


Dat symbool is de Rode Knoop

Wat vertelt 'De Rode Knoop'?

Rood staat voor stoppen, bij mij mag je stoppen en een gesprek aanknopen. Ik sta er open voor.

  • Rood is de kleur van de liefde, de vriendschap, de warmte, kortom: positieve gevoelens
  • De knoop: verbindt twee delen stof die bedoeld zijn om samen te komen. Hij legt een brug, net zoals communicatie de afstand tussen mensen overbrugt.
  • Meer spontane communicatie: met één voor iedereen duidelijk symbool wordt een sociale doelstelling in universele mensentaal vertaald.

Wie De Rode Knoop draagt, zegt: "Met mij mag je gerust een gesprek aanknopen. Ik luister"

Waarom De Rode Knoop?

Het idee voor De Rode Knoop is een zuiver idee, los van alle politieke, religieuze, marketing-, commerciële of liefdadigheidsbedoelingen.

De Rode Knoop is dus niet 'getint' en ook geen paraplu voor fundraising, bijvoorbeeld.

De enige doelstellingen zijn:

  • bijdragen tot meer communicatie, dus tot meer begrip onder de mensen. Een positief mensgevoel. Minder angst voor elkaar, meer geloof in elkaar.
  • iets laten groeien bij een breed publiek, in eerste instantie hier in Vlaanderen en op kleine schaal, maar met een brede scope.

Uiteraard staat het iedereen vrij – dus ook organisaties, bedrijven of zelfs partijen– om zich achter De Rode Knoop te scharen. Hoe meer, hoe liever.

Maar het concept op zich moet aan de basis zo zuiver mogelijk blijven.

Vandaar ook de bewuste keuze om de Rode Knoop zonder officiële sponsors te lanceren.

De Rode Knoop moet het hebben van mensen, gedragen worden (letterlijk en figuurlijk) door belangeloos enthousiasme. Mensen die geloven in communicatie en die daar, elk op hun manier, in het dagelijkse leven, ook iets aan doen. Los van een intellectualistische benadering.

Om het initiatief krachtig te lanceren, zullen wij dan ook een beroep doen op zoveel mogelijk BV's uit alle rangen en regionen. Zij krijgen als 100 eersten de Rode Knoop opgespeld, als erkenning voor hun bijdrage tot meer communicatie. Zij krijgen elk 10 Rode Knopen mee die zij verder kunnen uitdelen bij vrienden en bekenden.

100 worden er 1000… en daarna gaat De Rode Knoop op eigen vleugels de wereld in.


De Rode Knoop, een kind dat kan groeien

De Rode Knoop in een notendop

  • De Rode Knoop is het geesteskind van Bart De Bondt.
  • De Rode Knoop is 100% ongebonden, los van elke politieke kleur, religieuze overweging of commerciële bijbedoeling. Je draagt hem enkel uit vrije wil! 
  • Het is de bedoeling om zoveel mogelijk Rode Knopen onder de mensen te brengen, op straat, op de trein of de tram, in de bib of bij de bakker, op het werk of in de vrije tijd…
  • Het project werd van bij het begin ondersteund en uitgedragen door Haenen & Co communicatiebureau.
  • De Rode Knoop is geselecteerd als SAM-project (VRT) met steun van de Koning Boudewijnstichting.
  • De Rode Knoop is een vzw:

Hulgenrodestraat 70
2150 Borsbeek
rekeningnr. 320-0094545-40

  • De Rode Knoop is een pin (button) die speciaal voor dit project werd ontworpen en geproduceerd. Je kan hem bestellen via deze site à 2 € per stuk voor handling en verzending naar het opgegeven adres
  • De Rode Knoop is een project zonder enig winstgevend doel. Hij wordt ondersteund door enkele mecenassen. Elke bijdrage is dan ook van harte welkom op rekeningnr. 320-0094545-40 met vermelding De Rode Knoop: Ik ook!


Stel je voor wat 100.000 Rode Knopen kunnen doen…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen