zaterdag 18 augustus 2007

Mijn bet-overgrootvader was een Zittesje Sjnaak



In 1990 hebben we met de afdeling Sittard 25 lokale Loesje-affiches geplakt. Tot mijn verrassing blijken daarvan 18 op internet vermeld te worden (onder een verkeerd jaartal), op een nogal obscure website die blijkbaar in 2000 door een landelijke Loesje-medewerker werd opgezet en nadien vergeten...

In het voorjaar van 1990 hadden onder meer het scholierentrio P'lijn, Yvonne en Peter zich bij de Loesje-Sittard aangesloten. Peter bleef niet lang, maar leverde wel een reeks ludieke teksten voor de afdeling, die allemaal op de genoemde landelijke website vermeld worden.

Ik probeerde ook wat teksten te verzinnen die speciaal op de lokale Sittardse situatie van toepassing waren, wat ook het eigenlijke idee van plaatselijke affiches was.

Misschien ook Peter, maar waarschijnlijk ik, verzon:

* En wanneer stopt DSM met roken?

Dat sloeg uiteraard op de milieuvervuiling door de chemiereus in aangrenzend Geleen, maar bevatte ook een persoonlijke knipoog naar mijn eigen ongezonde nieuwe gewoonte.

Niet zozeer lokaal, maar wel op mijn persoonlijke ergernis gebaseerd was:

* Millieu-tip: om bij V&D geen plastic zak te krijgen,
kun je beter de kassa mijden


Ik ergerde me namelijk enorm aan het ongevraagd verpakken van alle aankopen in een plastic zakje, als je er niet snel bij was om te melden dat je dat niet op prijs stelde. Vandaar deze ludieke oproep tot 'proletarisch winkelen'.
Ik wil niet beweren dat het door dit affiche kwam, maar nadien heeft de Sittardse V&D ingevoerd dat de verkoper (M/V) eerst vraagt of je een zakje erom wilt. Mijn ergernis is toen verschoven naar de HEMA, die deze goede gewoonte niet overnam.

Na het vertrek van Peter kwamen er niet veel tekst-ideeën meer uit de afdeling buiten de mijne, die ook vrij sporadisch waren.

Op 19 mei 1990 ging ik samen met mijn buurmeisje Jinny en haar moeder in een bus vol aktievoerders naar Den Haag voor een landelijke manifestatie tegen de armoede. Evenals een jaar eerder bij de anti-NAVO demonstratie, had ik een zelfgemaakte poster op een sandwichbord omgehangen, waarvan ik naderhand ook een plaatselijk Loesje-affiche maakte:

* Lubbers vertegenwoordigt miljoenen:
de 90 miljoen op zijn bankrekening


Negentig miljoen gulden was dat destijds natuurlijk. Lubbers zou later nog eens gezegd hebben dat minima dan maar 'een plakje minder kaas' op hun brood moeten doen!

In juni 1990 verhuisde de Sittardse Wereldwinkel, waarbij ik nog steeds betrokken was, eindelijk van een afbraakpand naar een bijna-top lokatie op de Steenweg, iets dat ik graag via Loesje extra onder de aandacht bracht:

* Wereldwinkel Sittard op de Steenweg:
de derde wereld komt al aardig dichterbij


Het afbraakpand op de Wilhelminastraat ('school Snel'), waar we in 1990 dringend uit moesten vertrekken van de gemeente, is onlangs (in 2007!!) eindelijk verbouwd tot een appartementencomplex. De Wereldwinkel zit inmiddels in een groter pand op de Steenweg.

De volgende tekst lijkt niet lokaal, maar was het wel:

* Vraag: wat moet je met racisten doen?
Antwoord: maak ze zwart


Er stonden namelijk in het najaar van 1990 op verschillende vuilnisbakken en elektriciteitskastjes in de binnenstad Jodensterren en teksten als 'Turken dood' gekliederd, en aangezien de gemeente ze niet liet verwijderen, ben ik ze een paar keer zelf langs gegaan met zwarte verf, èn met het genoemde Loesje-affiche.

Het bovenstaande affiche uit het najaar van 1990 verwees met name naar het standbeeld uit 1984 van de Zittesje Sjnaak in Sittard, die tussen zijn benen door de tong uitsteekt naar het publiek. Ik was destijds al bezig met het uitzoeken van mijn stamboom, dus de tekst lag voor de hand!

Wouter


Ook op bijgaande foto van ArtIndex hangt er een Loesje affiche onder het beeldje; het was een ideale plakplaats!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten