woensdag 7 april 2010

Struikelen over de Holocaust

Struikelstenen in Weesp
 
 
Onderstaande was ook één van de ideeën voor een Joods monument in Geleen, maar ik heb er mijn bedenkingen bij. Je loopt inderdaad over de namen van de slachtoffers, vuilniszakken staan erop, honden schijten erop, of ze zitten naast tegels met "hond in de goot"...
De stoep komt me kortom niet over als een passende plaats voor eerbetoon of herdenking.
 
Verder kunnen niet alleen neo-nazi's maar ook anderen zich eraan storen om zo wel erg dagelijks herinnerd te worden aan de Holocaust. Het lijkt wat opdringerig, vooral voor mensen die in of bij zo'n huis wonen waar mensen zijn gedeporteerd. Een plaquette hier en daar op een synagoge, gemeentehuis of begraafplaats lijkt mij gepaster.
 
Wouter
____________

Struikelen over de Holocaust
http://www.refdag.nl/artikel/1471164/Struikelen+over+de+Holocaust.html
07-04-2010 10:34 | René Zeeman
 

HILVERSUM - In verschillende gemeenten duiken zogenaamde struikelstenen in het trottoir op. Donderdag en vrijdag worden er bijvoorbeeld in Hilversum 38 stenen geplaatst om de herinnering aan de slacht­offers van nazi-Duitsland levend te houden.

De struikelstenen die inmiddels zijn geplaatst, zijn bijna allemaal voor Joodse slachtoffers. Borne was drie jaar geleden de eerste gemeente met de stenen. Na de Twentse gemeente volgden onder andere Sneek, Glanerbrug, Weesp, Amsterdam en Hilversum. Dit jaar verschijnen in onder meer Holten, Haaksbergen en Werkendam struikelstenen in het trottoir. De stenen die deze week in Hilversum worden geplaatst, betreffen een tweede 'lichting'.

In Hilversum zullen de komende jaren ongeveer duizend struikelstenen in het trottoir worden verwerkt. De gemeente Hilversum heeft een financiële bijdrage aan het herdenkings­project geleverd. Omdat dit bedrag onvoldoende is om het geheel te financieren, kunnen particulieren een of meer stenen adopteren. Eén steen moet 95 euro kosten.

Het struikelstenenproject in geen Nederlands initiatief, maar een project van de Duitse kunstenaar Gunter Demnig. In Duitsland zelf zijn al duizenden stenen in het trottoir verwerkt.

Iedere steen meet 10 bij 10 centimeter. Aan de bovenkant is hij voorzien van een messing plaatje, met daarop de gegevens van een persoon die in de Tweede Wereldoorlog is gedeporteerd en vermoord.

De stenen worden geplaatst in het trottoir voor de woning van waaruit de personen zijn weggevoerd. Op plekken waar geen huizen meer staan, maar vroeger Joden hebben gewoond, komt eveneens een struikelsteen. Zo is toch te zien wie er heeft gewoond. Een wandeling door een gewone straat verandert door de stenen in een reis door de geschiedenis.

Het project van Demnig, die overigens geen Joodse achtergrond heeft, is wel omschreven als het grootste kunstwerk van Europa, want behalve in Duitsland en Nederland worden er ook struikelstenen in België, Oostenrijk en Hongarije gelegd. De stenen worden niet alleen voor Joodse slachtoffers gebruikt maar ook voor andere groepen die door nazi-Duitsland werden vervolgd, zoals zigeuners en Jehova's getuigen.

Het project ondervindt in sommige Duitse steden tegenwerking van neonazi's. Sommige struikelstenen verdwenen uit het trottoir, andere werden met een hakenkruis besmeurd.

Verzet krijgt Demnig soms ook van mensen die er moeite mee hebben dat er over de stenen wordt gelopen. Charlotte Knob­lauch, voorzitter van de Centrale Raad voor de Joden in Duitsland, noemde het een schande dat de namen van slachtoffers van de Jodenvervolging "met voeten worden betreden." Demnig brengt daar tegen in dat de struikelstenen niet bedoeld zijn als grafstenen.

De Zuid-Duitse stad München gaf Demnig geen toestemming struikelstenen te plaatsen. Demnig had een verzoek daartoe ontvangen van nabestaanden van Joodse slachtoffers. Het bestuur van de stad waar Hitler in 1923 zijn putsch pleegde, zei al voldoende oorlogsmo­numenten te hebben.

Door de naam van ieder slachtoffer in een steen te beitelen, laat Demnig de voorbijganger zien dat "hier iemand op dit adres leefde. De mensen die hier leefden, hebben meestal geen graf, maar op deze manier hebben ze een naam en daardoor blijven ze in de herinnering bestaan."

Demnig vindt het een groot voordeel dat de struikelstenen op gewone plekken zijn aangebracht. Volgens de kunstenaar gaan mensen bijna nooit speciaal naar een monument, "maar deze struikelstenen bevinden zich op alledaagse plekken waar mensen gewoon langskomen."

De Duitse kunstenaar gaat door met stenen plaatsen. In een interview met de Amerikaanse krant The New York Times zei hij enkele jaren geleden: "Ik ga door zolang ik de gezondheid heb. Door de doden hun naam terug te geven, houd je hen als het ware levend. Een mens is pas vergeten wanneer zijn naam is vergeten."

1 opmerking:

  1. Is het een goed idee om ook struikelstenen in Nederland te gaan plaatsen? Wat mij betreft mogen het grote stenen, model stoeptegel, worden en graag op ALLE besmette plekken plaatsen!Misschien zet het neo-nazi's tot denken en ook 'nieuwe-Nederlanders'. Echter ik heb het idee dat struikelstenen in ons land geen algemeen gebruik zullen worden, vanwege een practische kant. In Amsterdam zouden die steentjes op sommige plaatsen het complete asfalt moeten gaan vervangen.Bij de Hollandse Schouwburg zullen er tienduizenden moeten komen en wat dacht u van het Centraal Station in Den Haag en Amsterdam? Het zou als gedenkteken een bezienswaardigheid zijn voor toeristen; een straat met duizenden van die stenen zoals op de Plantage Middenlaan.
    We mogen nooit vergeten wat er precies gebeurde in de periode 1940-1945. Mensen werden in Europa opgepakt en per trein afgevoerd om op industriële wijze te worden vermoord. Neo-nazi's doen er goed aan er eens bij stil testaan hoeveel niet joden (Polen, Russen en leden van het totaal vergeten Jenische Volk) er ook werden vermoord in die kampen. Wie een serieus onderzoek gaat doen naar de aantallen van de vermoordde personen komt tot een verbijsterende conclusie... die aantallen slachtoffers waren veel groter dan men ons voorspiegelde.
    Tegenwoordig hebben we een nieuwe generatie die meent dat Auschwitz de plaats was waar Napoleon werd verslagen en een Marokkaanse jongen antwoordde heel serieus op mijn vraag : 'Zegt de naam Heinrich Himmler je iets?' met:' "Himle", wacht eens, was dat niet een voetballer uit de jaren zestig'? Het is wel duidelijk dat het de hoogste tijd werd voor initiatieven als de struikelsteen en het Digitaal Joods Monument.Hulde ook aan de maker van deze website dat men aandacht heeft besteed aan dit onderwerp!


    Jean Thomassen

    BeantwoordenVerwijderen