woensdag 23 december 2009

Hoe komt het dat het treinverkeer in Nederland bij sneeuwval zo'n puinhoop wordt?

 
Afgelopen maandag stond het in de Metro: de verklaring van het treinendrama bij een vlokje sneeuw. In het weekend heeft het flink gesneeuwd (tot wel 20 centimeter schat ik), maar het drama begon al vorige week donderdag, toen een paar milimeter sneeuwvlokjes het hele treinverkeer ontregelde. Vanaf vandaag pas rijden alle treinen weer redelijk normaal.
 
Wouter
________________
 
http://forum.opeenshadikhet.nl/viewtopic.php?f=7&t=12597&start=140
"In andere landen wat vaker de bezem over de wissels"
Metro Nieuws - 21 december 2009


Hoe komt het dat het treinverkeer in Nederland bij sneeuwval zo'n puinhoop wordt; treinen hebben toch geen last van sneeuw en ijs?
Klopt, maar de wissels wel. Die kunnen niet meer bewegen als er sneeuw en ijs tussen zit.

Maar in sneeuwlanden rijden de treinen toch wel op tijd?
Ja, maar daar halen ze ook de bezem wat vaker over de wissels. Vroeger, toen de spoorsector nog niet in gespecialiseerde bedrijven was opgedeeld, gebeurde dat hier ook. De onderhoudsmedewerkers bevonden zich toen veelal op de stations. Nu moeten zij vaak elders vandaan komen - met de auto. Die heeft wel last van de sneeuw.

Is dat alles?
Nee. Vroeger werden de wissels ook gesmeerd met vet. Dat drijft vocht af (dus ook condens en ijs). Maar toen kwamen de 'onderhoudsvrije' wissels, die geen vet nodig hadden. Sneeuwschuivers heeft Prorail ook niet meer.

En verder?
Is het te druk op het spoor. Onder kostendruk is men het spoor intensiever gaan benutten. Als alles goed gaat, lukt dat, maar er hoeft maar één storing op te treden en de dienstregeling klapt in elkaar.

De antwoorden komen van een vooraanstaand spoorwegingenieur. Hij wil anoniem blijven (Prorail is één van zijn opdrachtgevers).

Metro (met dank aan Pluisje van "Opeenshadikhet" forum)
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten