vrijdag 8 juni 2007

Wordt Orgaan Donor!

Beste BNN,

 

Hier nog een wat late reaktie van mij. Begin vorige week was ik voornemens mijn lidmaatschap maar eens op te zeggen. Als oudere jongere (inmiddels 40+) was ik destijds lid geworden van BNN omdat ik vond dat jullie in het publieke bestel moesten worden toegelaten en de regering bleef de BNN-boot toen maar afhouden. Jullie stijl was van een nieuwe generatie - niet de mijne dus - maar een verademing na voorganger Veronica (die zo plat als een drol en zo commercieel als een Big Mac was met alleen maar keiharde sex en geweld). Na enkele jaren leek me jullie voortbestaan wel voldoende verzekerd om mijn steun niet meer nodig te hebben, en de vaak wat puberale kadootjes die jullie de leden regelmatig doen toekomen waren aan mij ook niet echt besteed.

Toen ik vorige week die meelwormen thuisgestuurd kreeg, vond ik (vegetariër sinds mijn achttiende!) het een mooi moment om eens op te gaan zeggen. Ik wachtte nog even af, omdat ik de donorshow (donor sinds vóór mijn achttiende!) wel een sterke stunt vond, en toen ik die gezien had was ik toch wel erg onder de indruk. Niet BNN is onethisch, maar de Tweede Kamer die weigert een "geen-bezwaar" wet in te voeren, en de doorsnee burger die te beroerd is om zich als donor te laten registreren maar wel zelf graag een nieuwe nier wil als de zijne of hare het begeeft.

 

Ik blijf dus toch nog even lid (maar svp. geen meelwormen meer toesturen...)!

 

Groet,

Wouter

_______________________________________

 

http://www.bnn.nl/page/donorshow

Donorballen



De stof die de Grote Donorshow heeft laten opwaaien, ligt weer op z'n plek. Voor de mensen (M/V) die hun ballen willen afstaan na hun dood: Minister Ab Klink kan ze goed gebruiken.  Een 'geen bezwaar'-regeling
wordt namelijk niet ingevoerd in Nederland. Wat betreft alternatieven doen politici hun best om nadelen te vinden. Niet bepaald creatief en doortastend. Een gemiste kans.
BNN voorzitter Laurens Drillich: 'Na De Grote Donorshow had orgaandonatie de volle aandacht van het publiek. Daar is helemaal niets mee gedaan. Wat een laffe bedoeling. De PvdA die als regeringspartij maar liever zwijgt dan de minister aan te zetten tot spoed. En minister Klink die tot in dit debat blijft mekkeren over De Grote Donorshow, maar ondertussen zelf alleen maar vertraagt en ook nog eens doet alsof er de afgelopen jaren wel coherent aan dit probleem gewerkt is. Zo ziek als Den Haag was van ons idee om een orgaan weg te geven
in een tv-show, zijn wij van deze vertoning."

Lees het persbericht hier.

Donor gemist?


Niet durven kijken? Probeer het nog eens!

Dit is waarom!


1088 mensen wachten op een nieuwe nier, maar de wachttijd is vier jaar. Per jaar sterven honderden mensen omdat er geen donoren meer beschikbaar zijn. Schrik je daarvan? It's real life. En kom op, het kan ons allemaal overkomen. BNN hoopt dat elke Nederlander tijdens en na de uitzending een donorformulier invult en daarmee levens gaat  redden. Wil je meer weten over het donorregister? Kijk dan even op deze site!




Barts visie


BNN-oprichter Bart de Graaff onderging zelf verschillende niertransplantaties en ondanks zijn ziekte haalde Bart het maximale uit het leven, waarbij hij zich door niets en niemand liet tegenhouden. De Grote Donorshow laat met name zien hoe Bart omging met zijn ziekte en hoe het zijn leven heeft beïnvloed. Door verhalen van vrienden en bekenden leren de kijkers de Bart van buiten de schijnwerpers kennen. Daarnaast worden er portretten van jongeren getoond die net als Bart al jaren op de extreem lange wachtlijsten staan voor een nieuwe nier.
_____________________________________________
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten