vrijdag 30 november 2007

Wereldwijs (1)



Hierboven een stripje dat ik 12 jaar geleden maakte voor het Sittardse Wereldbulletin.
De twee jongens zijn uiteraard een knipoog naar Sjors en Sjimmie.
(Klik op de afbeelding en open hem in een fotoprogramma voor een grotere weergave.)

"Wereldwijs" was ook de naam van een cursus die ik 10 jaar eerder had gevolgd, waarbij zo'n 15 mensen uit de vredes- en derde wereld-beweging (hoofdzakelijk Wereldwinkeliers) zich oriënteerden op de Noord-Zuid verhoudingen en de oorzaken hier van de ellende in de Derde Wereld. Het Missionair Centrum te Heerlen (van missie-instituut uitgegroeid tot breed kennis- en cursuscentrum voor maatschappelijke vraagstukken) dat de cursus gaf, is zo'n 3 jaar geleden helaas failliet gegaan, niet lang nadat er een nieuwe directeur was aangetreden (maar dat zal toeval zijn).

De vorige directeur (die toen tevens voorzitter was van de Sittardse Wereldwinkel) had de cursus Wereldwijs bij ons gegeven, samen met een medewerker die later aktief is geworden in de Heerlense SP. Tot zijn pensioenering zag ik die directeur geregeld na zijn werk langsfietsen bij het Stadsarchief in Born, en ik kwam hem daar onlangs weer tegen bij de opvoering van "Maskerade; of, Watse Wils". Met zijn dochter heb ik midden jaren '90 in Sittard aktie gevoerd tegen autoverkeer en milieuvervuiling, maar helaas doet zij tegenwoordig een anti-Israël campagne voor "Kerk en Vrede".

De oud-bibliothecaris van het Missionair Centrum, bij wie ik destijds geregeld langs ging voor documentatie voor mijn Wereldwijs-werkstukken over Chili, de West-Sahara en Viet Nam, heeft na het faillissement nog een tijdje als vrijwilliger bij ons archief gewerkt. Ik weet niet of hij inmiddels een nieuwe baan heeft.

Waarmee ik niet wil zeggen dat de wereld klein is, maar wel dat Zuid-Limburg klein is en het idealistisch-linkse wereldje klein is: iets kleins in iets kleins waar je vaak dezelfde mensen weer tegen komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten